måndag 1 oktober 2012

Lidingöloppet

Jag påbörjar min uppvärmning på startgärdet ca 15 min före start där jag springer okontrollerat omkring och ser frän ut. 1 minut kvar till start, och där står jag och säger till mig själv: Ja Johan nu behöver du ju faktiskt inte kuta som en jävla galning de första kilometerna. Jag måste intala mig själv detta då jag helgen innan sprang första sträckan i SM kaveln, där jag kuta allt fan jag hade de första kilometerna.

Starten går och jag kutar så fort jag kan……

Första milen går på 40 min och jag känner att det här känns ju faktiskt helt ok. Vid 15km anropar kroppen huvudet: Tja! Du det börjar göra ont lite här och där nu så du kan väll lugna ner dig lite? Huvudet: Hej! Vi har mottagit ditt meddelande men tyvärr saknar vi hjärnkapacitet för att genomföra ditt önskemål.

Vid 16 km så får jag som någon slags mjölksyra i lungorna. Smärtan kan beskrivas som om en stor och kraftfull person(som skrattar elakt) kör in ett svärd i ryggen på en, och gröper runt lite. Mmm fan vad gött tänker jag medans jag får slå av lite på tempot. Denna smärta måste bort tänkte jag och klämde i mig en gel som kanske skulle hjälpa. Gelen resulterade i någon sekunds lycka där jag kände mig stark som Karl-Alfred Boy. I nästa sekund blev jag otroligt dålig i magen….

Kroppen anropar huvudet: TJA! Du vi ligger jävligt brunt till här nere! Du får fan ta å ge dig nu alltså! Huvudet: Hej vi söker en lösning på problemet var god dröj…

1 mil kvar! Det är inte långt Johan! Ta dig samman! Jag kämpar på i 5 km för att bli av med mina smärtor helt plötsligt släpper mjölksyran i lungorna och jag kan öka tempot lite. Näst sista vätskekontrollen kommer och jag lägger all kraft till mitt hörselsinne. Det jag hör är funktionärer som skriker:
VATTEN! SPORTDRYCK! KAFFE! COLA! BULLE! BANNAN! SALTGURKA!

Jag ger ALLA funktionärer en dissande blick då dessa drycker samt ätbara grejer förmodligen bara försämrar mitt magtillstånd! Men i slutet av vätskekontrollen finns min räddning där finns det ett litet bord med två blyga små tjejer som viskar blåbär. BLÅBÄR! Ge hit skiten! Jag greppar två muggar väldigt bestämt och häver dem i mig, ger småtjejerna en mördande blick och löper sedan iväg.

Magen piggnar till och i de sista backarna är det bara att mata på, de sista 4 km känns dock som en evighet men det tror jag det gör för de flesta! Jag går till slut i mål på tiden 2:10:46. Jag klara gränsen för silvermedalj och är väldigt nöjd över min insats. Är huvet dumt så får kroppen lida!

Over and out
Johan Wikström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar