tisdag 1 mars 2011

Ensamvargen

Inför Vasaloppet så har jag nu gått in i Johan bubblan. Uppladdningen började på allvar i söndags då Michelle åkte öppet spår. Jag beger mig iväg med bilen från Hemfjällstangen kl 10:30 på söndagsmorgonen. Efter att ha suttit i bilen i 1 timme och pratat med mig själv så befinner jag mig i Eversberg där jag ska heja på Michelle. Skogspôjk som jag är så löper jag instinktivt rakt in i skogen och hittar en mycket fin plats att stå och titta på. En plats där jag slipper alla hysteriska ”hejartanter” som hejar hysteriskt och onaturligt mycket på varje åkare som de ser åka förbi. Av någon okänd och mycket konstig anledning så är det två personer som kommer gående i mina spår rakt mot mig. Satfläsk tänker jag. Jag skulle ha varit mer försiktig och dölj mina spår efter mig.

Personerna visar sig vara en ”hejarpojke” och en ”hejartant” då de innan de kommit fram till spåret påbörjar sitt hysteriska magsårs hejande. Nu är jag körd tänkte jag! Men de ska inte få ta min plats de ska allt få gå en bit bort och skaffa sig en egen plats tänkte jag och markera min plats mycket tydligt.

En markering som tydligen inte gick hem hos dem två då de ställde sig 30 cm ifrån mig. Stark och seg som jag är står jag kvar i 10 min. Helt plötsligt avbryter ”hejartanten” sitt hysteriska hejande. Yes det händer nått tänker jag, ska de flytta sig? Eller har de fått nog? Vann jag? Hon vänder sig om och börjar skrika åt andra hållet. Jag kollar bak och ser att där uppe i skogen närmar det sig fler ”hejarfolk” OK jag är slagen tänkte jag och vandra iväg en bit på spåret där jag sedan hejade på Michelle (med ett lugnt och rutinerat hejarop)

Måndag drar jag ut på ett fyratimmarspass runt i Sälenfjällen. Jag blir fruktansvärt hungrig i Tandådalen och går därför in på ica där jag gör ett fynd! 4 st kexchoklad för 20 spänn. Det ska jag ha! Jag moläter snabbt upp en och blir mätt. Nästa problem: vart ska jag göra av de resterande 3? Jag får en snilleblixt och kommer på att om jag äter lite på kanterna så går de ner i facket på vätskebältet. Nöjd belåten drar jag iväg med full fart och skrämmer livet ur utförsåkare som jag kör farligt nära inpå. Senare på kvällen är vi på ica i sälen och där bekräftas mitt fynd för där är det bara 3 kexchoklad för 20 kr

over and out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar